onsdag 9 september 2009

Ny strid inom psykiatrin - till vilkens nytta?

Landets psykiatriker går nu till frontalangrepp mot Socialstyrelsens förslag att förorda samtalsterapi och KBT som första behandling vid depression istället för läkemedel. Den massiva kritiken gör nu att beslutet kommer föresenas.

Det är inte första gången det blåser till strid inom psykiatrin om vilka behandlingsmetoder och terapiformer som ger bäst resultat och bidrar till att patienter med t ex depression eller ångest kan tillfriskna. Det naturliga borde vara att patienten står i centrum, men ibland får man känslan att det snarare handlar om läkare och terapeuters egna intressen. Patienterna hamnar ofta i kläm i en hetsig ideologisk strid som ofta innehåller övertoner om att den ena behandlingsmetoden är värdelös, medan den andra löser alla problem.

Ofta har diskussionen om vad som är gångbara behandlingar slagit precis som en klockpendel. Ibland har det varit psykodynamisk terapi(PDT) som ansetts vara den enda rätta behandlingen, under 80- talet så kom de s.k. "lyckopillren" och då skulle det skrivas ut till allt och alla. Nu är trenden att Kognitiv beteendeterapi(KBT) ska användas i första hand. Konsekvensen blir att de som jobbar med psykodynamisk terapi blir krängta och inte förstår någonting. De ideologiska behandlingsstriderna rasar vidare.

Jag har själv en kortare tid jobbat inom psykiatrin som skötare och sett dessa strider på nära håll och det har aldrig gynnat patienten. Personligen har jag också erfarenheter av psykisk ohälsa, eftersom jag under många år haft problem med panikångest. Det var under en rad av år svårt att hitta någon som kunde hjälpa mig med mina problem, men när jag flyttade till Stockholm kom jag i kontakt med en terapeut som kombinerade psykodynamisk terapi tillsammans med kognitiv beteendeterapi på ett bra sätt. Det gav ett fantastiskt resultat och idag är mitt hälsotillstånd betydligt bättre utan att jag behövt ta några som helst mediciner.

Det är dags att psykiatrin kommer ifrån "svart och vit debatten". Bäst för patienten är förmodligen om olika typer av behandlingar kan kombineras och anpassas till varje enskild individs behov. Helt avgörande är också att behandlingsrealationen mellan terapeut och patient fungerar. Om det inte gör det så måste det vara enkelt att byta terapeut.

Här kan du läsa om psykiatristriden i Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3489075.svd

1 kommentar:

  1. Denna strid om olika behandlingsmetoder gagnar inte patienterna. Men redan i början pån 70-talet när jag arbetade som behandlingsassistent stred de olika "skolorna" om vilken behandlingsmetod som hjälpte patienterna. Helt galet då vi människor är olika även om vi är lika i mycket. En behandlingsmetod kan hjälpa den ena patienten medan en annan behandling kan hjälpa en annan patient. Beroende av sjukdomens art naturligtvis, men också beroende av personligheten. De här striderna kostar samhället pengar och patienterna lidande.

    SvaraRadera