tisdag 15 september 2009

Fritidsintresset för alla!


Sportfiske har alltid varit någonting som jag fascinerats av. Det är en underbar fritidssysselsättning som man kan ägna sig åt såväl höst, vinter, vår och sommar. Det är också oerhört enkelt och kan därför tillämpas av alla. Det som jag alltid lockats av med sportfiske är att det får så många känslor att komma i gungning. Det handlar om spänning, besvikelse, förväntan, stolthet och inte minst känslan av att jag måste ut igen på nästa fisketur.


Sportfisket spelar också en viktigt roll i natur- och miljövårdande arbetet av våra gemensamma vattendrag. På samma sätt som ornitologerna uppmärksammar förändringar hos olika fågelarter och kopplar det till förändringar i miljön, så gör sportfiskaren samma koppling mellan olika fiskarters utveckling och vattenmiljön. Sportfisket omsätter naturligtvis stora summor pengar och utgör en viktig del av turistnäringen, men det är långt ifrån den rovkapitalism som kännetecknar yrkesfisket. Många sportfiskare gör idag fantastiska insatser för att förbättra vattenmiljön så att vi även i framtiden ska kunna njuta av rena och livskraftiga åar,sjöar och älvar som kan erbjuda många trevliga stunder för alla som vill prova på sportfisket.


Förutom själva spänningen och glädjen med sportfiske, så är gemenskapen med andra som brinner för samma sak en viktig del av själva fisket. Självklart är det kul att åka ut med kompisar som är intresserade, men det kan också vara värt att ansluta sig till någon fiskeklubb för att komma iväg. Då får man också möjlighet att prova på fiske som tävlingsverksamhet, vilket ger sportfisket ytterligare en dimension.

Här kan du se en bild från i somras när jag, pappa och min syrras kille var och fiskade regnbåge i Kloten/Malingsbo. Jag vill inte skryta, men jag fick faktiskt fem, pappa ingen och syrrans kille två.


1 kommentar:

  1. Hoppas att du tycker att röstfiske är lika kul. Vi måste ju se till att få fler att rösta rött i setember 2010.

    SvaraRadera