onsdag 20 maj 2009

Märkliga Europavalskampanjer

Om några veckor så är det val till Europaparlamentet. Det är precis som tidigare ett tämligen anonymt val som ganska få verkar bry sig om. Argumentet från många att inte bry sig är att EU parlamentet har ändå inget att säga till om i viktiga frågor och deras makt är begränsad. Inget kunde vara mer fel. EU- parlamentet har förhållandevis stor makt och enligt min uppfattning har de allt för stor makt över frågor som de nationella parlementen med fördel skulle kunna besluta om själva. Det finns naturligtvis frågor som det kan vara viktigt att EU- parlamentet beslutar om, t. ex gäller det inom miljöområdet. Problemet är bara att det oftast blir beslut på en ganska låg ambitionsnivå och länder som sedan vill gå längre t. ex gällande miljökrav har inte den möjligheten.
Oavsett hur partierna ser på EU- parlamentets framtida maktbefogenheter så känns det lite konstigt när man tittar på deras budskap. Det är väldigt få buskap som tycks handla om och vara relaterade till frågor som avgörs och behandlas i EU- parlamentet. Några exempel; Socialdemokraterna har samma budskap som i riksdagsvalrörelsen "prioritera sysselsättningen är det viktigaste", eller egentligen är ju det ett nytt prioriterat krav eftersom det inte var det i förra riksdagsvalet. Folkpartiet pratar om "JA till Euron!", vilket ju inte alls är en fråga som Europarlamentet beslutar om osv. Överhuvudtaget är det väldigt svårt att uppfatta att det handlar om Europaparlamentsval, men förmodligen är det en strategi från partierna för att öka intresset och för att locka röster, men samtidigt blir det ett sätt försöka föra väljarna bakom ljuset. Jag är rädd att det kommer påverka valdeltagandet ännu mer negativt än tidigare val.
Därför uppmanar jag ta reda på hur partierna verkligen agerar i Europaparlamentet och vad de står för i de frågor som beslutas om där utifrån de maktbefogenheter som råder idag. Gå och rösta på vänsterpartiet!

1 kommentar:

  1. Hej Andreas.
    Jag håller med om att hela den här EU-valrörelsen behandlas som man säger "styvmoderligt". Men tyvärr måste jag säga att även Vänsterpartiet syndar på den fronten. Ingen riktig samordning på aktiviteterna. Några få sliter häcken av sig, mendan andra inte bryr sig. Om det här ska vara generalrepetition inför valet 2010 då är vi riktigt illa ute. Jag kan se förklaringar varför det är så här, men det är inget försvar.

    Att människor som är politiskt ointresserade inte bryr sig kan jag också förstå. Jag tror mig vara relativt påläst när det gäller EU:s organisation och vilka beslut som perlamentet kan vara med om att besluta. Men även jag upplever det som krångligt och besvärligt att sätta mig in i och förstå hur det fungerar. Och jag tror att vi i Vänsterpartiet är medskyldiga till att pedagogiskt kunnat förklara EU-politiken. Även om vi inte är de största skurkarna.

    SvaraRadera