tisdag 7 april 2009

Stockholmspolisen på träningsläger inför årets fotbollsäsong
Årets allvenska fotbollsäong har äntligen dragit igång. Förväntingarna är stora på härliga fotbollsfester runt om i landet och inte minst i storstäderna där derbyslagen kommer att äga rum. Men samtidigt som säsongen börjar står det att läsa i polismyndigheten i Stockholms tidning "Sambandet" om att Stockholmspolisen håller övning utanför Råsunda för att förbereda sig för tio så kallade högriskmatcher. När Stockholmspolisen summerade förra säsongen så visade det en dyster bild. Det är allt fler som använder fotbollen som ursäkt för att slåss och vandaliseringen har inte minskat - snarare tyder allt på ökade problem inför årets säsong. Låt oss hoppas att det inte blir så. Att Stockholmspolisen ligger i träningsläger är kanske inte så konstigt eftersom deras i uppdrag i samband med högriskmatcher är mycket omfattande. Kostnaderna är enorma, någonting som du och jag får stå för bara för att en liten minoritet använder fotbollen som en arena för att kunna slåss och starta upplopp. Jag har själv känt mig hotat och rädd i samband med fotbollsderbyn och det gör ont i mitt hjärta när jag ser hur dessa upprorsmakare förstör för samhället och fotbollen. Tyvärr så finns det nog inga enkla lösningar, men jag hoppas nu att inte vi som älskar fotbollen stannar hemma från matcherna av rädsla. Det skulle tyvärr innebära att bråkmakarna tar över, så gå på fotboll för fotbollens skull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar